Wees voorzichtig met wat je wenst.

3 maart 2015 - Brisbane, Australië

Aloha!

Wat een weekje weer...

Waar zal ik beginnen...

Het laatste wat de meeste van jullie weten is dat ik morgen een week geleden op het vliegtuig stapte onderweg naar Brisbane voor een nieuw avontuur... Dat is wat ik heb gekregen.

Dinsdag toen ik in het heerlijk zonnige Brisbane aangekomen was ben ik naar een super hostel gegaan, uitzicht over de stad, rooftop zwembad, een eigen pub en gezellige mensen! Dat was een heerlijke start en beloofde veel goeds. Die dag heb ik lekker boodschappen gedaan, een sprong (mocht niet duiken) genomen in het zwembad, even rustig in het zonnetje gelegen, gekookt, gegeten, een drankje gedaan met twee gezellige duitse meiden en redelijk vroeg naar bed gegaan.

Volgende weer zonnige dag ben ik met mijn cv's de stad in gegaan, charmantste lach op gezet en winkels binnengelopen met de vraag of ze werk voor me hadden. Woensdag was niet mijn lucky day, dus toen ik halverwege de dag een beetje klaar was met lopen heb ik nog met Claire (meisje van de groep waarmee we aangekomen waren en die ook mee was onderweg naar de great ocean road) die toevallig ook weer in Brisbane was afgesproken. Even verhalen uitgewisseld en toen ben ik een backpackers jobagency binnengelopen en zij een reisbureau... Verschil moet er zijn. Jobagency had wel een baantje in een hotel voor me maar dat was niet echt goedbetaald ook weinig uren dus ik besloot online verder te zoeken. Wel wat sollicitaties de deur uitgedaan en toen nog wat rondgelopen met Claire en terug naar het hostel gegaan. Die avond was ik best wel moe dus heb ik lekker een boekje gelezen en ben ik vroeg naar bed gegaan (saaaiii!!).

Volgende ochtend weer met frisse moed en cv's de stad ingegaan. Eerst even online wat gesolliciteerd en een mogelijk motelbaantje in Springsure (behoorlijk stukje van Brisbane vandaan) gevonden, nu afwachten of zij wel reageren. Daarna de stad ingegaan en ook bars/ restaurants/foodcourt (ruimte in winkelcentrum met mc donalds, saladebar enz) meegepakt en als ik een dollar krijg voor mensen die me terugbellen hoef ik al amper te werken. Toen was ik er even klaar mee en ben ik naar South Bank gegaan. Dat is weer een stukje van Brisbane waar ik echt van kan genieten. Gezellige bars/pubs/restaurants maar vooral een strand, midden in de stad. Letterlijk het idee van, goh wat saai, we hebben geen strand in Brisbane... Als we nu wat zand palmbomen en water op dit straatje gooien, hebben wij ook een strand :D. Zo gezegd, zo gedaan. Geweldig! een parkje eromheen en zelfs een stukje subtropisch park en om het geheel af te maken een lifeguard. Voor mijn gevoel zit je wel voor lul aangezien het diepste gedeelte van het water 2 meter is en er uiteraard geen golven of wat dan ook zijn. Maar het plaatje is zo wel compleet. Aangezien dit vlak bij het hostel van Claire is hebben we daar ook nog even gemeet.

Toen weer terug naar mijn hostel waar een poolwedstrijd was. Een engelse jongen die ik die avond via mijn kamergenootjes leerde kennen deed mee dus ik besloot hem aan te moedigen. Ik was niet de juiste persoon daarvoor... Hij lag er als eerste uit hahaha. Toen maar weer lekker naar bed gegaan voor dag 3 baantjezoeken.

Deze dag kreeg ik spontaan een aantal reacties. Ik kon in Bundaberg naar een workinghostel, Maandag een sollicitatie voor een soort salesbaantje voor solarpanelen. Het Motel heeft teruggebeld daar kan ik beginnen als ik wil en ik was nog een keer die jobagency binnengelopen of zij misschien nog een farmbaantje had en ja hoor ik kon vijgen plukken in Stanthorpe (1 dollar per kilo, 8/9 uur per dag en als je het in de vingers hebt pluk je makkelijk 200 kilo, tuurlijk... Maar mijn doel is 150). Na een boottochtje op een gratis (ik ben natuurlijk nog steeds een Nederlander) Ferrytochtje over de rivier door Brisbane besloot ik toch voor het baantje via Jobagency te gaan. Ik had heel veel negatieve verhalen over Bundaberg gehoord dus wilde dat risico niet nemen. Sales is risicovol omdat je vooral op commissiebasis werkt, het motel was een flinke afstand reizen en ik hoopte dat ik omdat ik via een agency ging minder risico liep op een rip off via dat working hostel vijgen plukken baantje. Ondanks dat het wel een heel duur hostel was voor 200 dollar per week, maar dan zorgde hij wel voor het transport.Hostel heet Queensland Backpackers btw. De volgende dag ben ik dus met mijn backpack op de bus gestapt, opnieuw een goed begin, leren stoelen, weinig mensen dus heerlijk de ruimte aangezien het een ritje van ruim 3,5 uur was was dit niet verkeerd. Het hostel bleek een soort van bungalowpark, veel huisjes met twee 6 persoonskamers, per kamer een eigen douche en toilet, prima. Ik kon de volgende dag beginnen dus dat was top!

Tot ik de volgende dag begon. Pas om half 9 voor de eerste dag niet verkeerd. Het bleek dat je maar 0,75 cent per kilo kreeg. De voorwaarde van het hostel is dat je je baan houd anders wordt je er zonder pardon uitgeschopt, tenzij je ontslagen wordt omdat er geen werk was. Ik besloot toch maar te tekenen en te beginnen die dag (het was zondag dus kon jobagency niet bereiken). De boer was niet op mij voorbereid dus ik heb deze dag dozen gevouwen en stickers op doosjes geplakt, beetje gesjouwd met de vijgen die geplukt waren, leuke allround dagje. Ik voelde me bijna weer juf, stickers plakken en vouwen, ik hoefde deze keer alleen geen handelingsplan te schrijven :D.Toen waren we om half 3 al klaar. Na aftrek van reistijd en pauze had ik die dag maar 5 uurtjes gewerkt. Ik sprak de boer hierop aan en vroeg of dit alleen op zondag was. Nee hoor, de komende weken heeft hij maar 5 max 6 uur per dag werk. Toen was de maat voor mij compleet vol! Het bleek dat gemiddeld er rond de 100 kilo vijgen geplukt worden op deze dagen met maar 075 cent per kilo blijft er na aftrek van belasting zo'n 50 tot 60 dollar per dag over. Om het verhaal af te maken moet je ook nog eens anderhalf uur wachten voordat je een keer opgehaald wordt! Ik ben naar Doug gegaan en heb hem heel duidelijk netjes en zelfs zonder te schreeuwen verteld dat ik me enorm belazerd voel, mijn geld terug wil van de komende dagen en morgenvroeg vertrek. Inmiddels had ik contact gehad met het motel en ik zou evt daar aan de slag kunnen. Deze dag heb ik even ouderwets veel gebeld en gepraat met mijn hele support team, man wat voel ik me gezegend met de mensen om me heen! Sorry pap dat ik je om 7 uur zondagochtend wakker gebeld heb... Maar wel bedankt voor je steun! Ook met Christine een uur aan de telefoon gehangen haha. Aangezien zij in Australie woont was dat handiger dan mijn steungroep NL ;). Al met al heb ik dus 1 dag gewerkt waarvan ik maar moet afwachten of dit uitbetaal

Volgende morgen ben ik 7 uur op de bus terug naar Brisbane gestapt, terug naar die Jobagency en licht geïrriteerd (lees dit met sarcasme ik was enorm geïrriteerd) duidelijk verteld dat ik me opgelicht voel. Zij leek zich oprecht schuldig te voelen en heeft meteen gekeken voor een ander baantje met succes. Het gaat over een hotel baantje waar ik bar en keukenwerk zou gaan verrichten. Hiervoor moet ik wel wat ervaring verzinnen, maar er werd om bar ervaring gevraagd, ze waren niet heel duidelijk in aan welke kant van de bar... Nu heb ik dus twee opties, altijd beter dan 1. Motel of Hotel. Mijn voorkeur gaat uit naar Hotel, zeker na die ervaring met het working hostel. Het is gewoon dichterbij , goedkoper om te reizen en bij het motel wordt ik pas na 2 weken betaald, betalen ze niet heb ik twee weken voor accommodatie betaald, plus mijn reis, ben ik twee weken verder en ruim 400 dollar armer. Aan de andere kant niet alle Australiers zijn oplichters en dit is zelfs een Italiaan (al weet ik niet of dat beter is haha ;))Na een superlieve peptalk van mijn nieuwe Aussie friend Esther heb ik de rest van de dag gewoon even gerelaxed om alles op een rijtje te zetten.

Vandaag heb ik een telefonisch sollicitatie gehad voor het baantje in het hotel, nadat ik alle vragen op haar had afgevuurd over accomodatie, loon, en het werk vroeg ik wanneer ik kon beginnen. Haar reactie was, is het goed als ik jouw ook wat vragen stel. Tuurlijk... Sinds wanneer ben je in Australie, wat heb je tot nu toe gedaan? Ik haar het hele verhaal verteld exclusief afgelopen weekend en ik had de baan. Ik kan helaas pas donderdag daarheen vanwege een begrafenis morgen maar zij betaald mijn busticket. Zoals ik het nu begrepen heb ga ik een van haar 2 pubs soort van beheren. dinsdag is schoonmaakdag, andere dagen is het vooral bardienst. Ik slaap in de pub waar ik het meeste werk en werk ongeveer 38 uur per week en ben de maandagen vrij. Ik heb de motelbaan opnieuw geannuleerd met een smoes, dat zijn geen karmapunten, maar ik zal vandaag zien of ik er een goede daad tegenover zet.Eerst mijn alcohol license halen en dan op naar het strand.

Dus nog 1,5 dag vrij om te genieten van Brisbane en dan op naar Allora voor een nieuwe ervaring (ik durf het geen avontuur meer te noemen...). Ik heb er in ieder geval weer helemaal zin in!!!

1. Bianca en Kirsten:
    3 maart 2015
    Het blijft leuk om jouw verhalen te lezen. Je schrijft het ook zo mooi allemaal. En soms zit het tegen en soms zit het mee! Wel een leuke plaats voor je om te gaan werken voor jou in de Pub. Veel plezier met je nieuwe job!
  2. Annigje:
    3 maart 2015
    Wat een verhaal weer ik denk dat ik is niet meer hoop op een goede afloop steeds en ik wens je geen succes meer miss gaat dat is helpen !!! Het zit je echt niet mee zus !! Ondanks alles wil ik wel zeggen dat ik trots op je ben hoe je toch maar door blijft gaan en dan zeg je wel heel mooi ik kan niet anders en misschien is dat ook zo maar je moet het wel kunnen !! Nou ik wens je geen succes maar wel super veel plezier bij je nieuwe baantje !!

Dikke kus
  3. Alette:
    3 maart 2015
    Pff het zit je wel tegen... Wat heb je een doorzettingsvermogen! Dan komt het vast goed. Veel succes met je nieuwe baan!
  4. Hans en Jacqueline van Genderen:
    3 maart 2015
    Zo, dan heb je weer het nodige meegemaakt. Maar zie het vooral als wijze levenslessen. Ik weet wel, voor die ellende had je net zo goed thuis kunnen blijven, maar we hebben allemaal wel onze problemen. Ik ben trots op je dat je nog steeds weer van opnieuw aanpakken weet. Helaas hebben wij de de afgelopen jaren ook heel wat meegemaakt, maar ik kan je zeggen, je wordt er alleen maar sterker door. Dus, een nieuwe kans, benut hem volop. En laten we hopen dat het je brengt waar je al zo lang naar op zoek bent. Don't let fall your dream in pieces.....Dikke knuffel.....